23/03/2013


From Dr. Jekyll into Mr. Hyde and Back Again
- L'étrange métamorphose du Dr. Jekyll en Mr. Hyde et réciproquement -




(...) et vos regards seront éblouis d’un prodige
capable d’ébranler l’incrédulité de Lucifer.

(...) and your sight shall be blasted by a prodigy
to stagger the unbelief of Satan.

Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde by Robert Louis Stevenson (1886)



De jour en jour, et par les deux côtés de mon intelligence, le moral et l’intellectuel, je me rapprochai donc peu à peu de cette vérité, dont la découverte partielle a entraîné pour moi un si terrible naufrage : à savoir, que l’homme n’est en réalité pas un, mais bien deux. Je dis deux, parce que l’état de mes connaissances propres ne s’étend pas au-delà. D’autres viendront après moi, qui me dépasseront dans cette voie, et j’ose avancer l’hypothèse que l’on découvrira finalement que l’homme est formé d’une véritable confédération de citoyens multiformes, hétérogènes et indépendants.


With every day, and from both sides of my intelligence, the moral and the intellectual, I thus drew steadily nearer to that truth, by whose partial discovery I have been doomed to such a dreadful shipwreck: that man is not truly one, but truly two. I say two, because the state of my own knowledge does not pass beyond that point. Others will follow, others will outstrip me on the same lines; and I hazard the guess that man will be ultimately known for a mere polity of multifarious, incongruous and independent denizens.


Spencer Tracy in Dr. Jekyll and Mr. Hyde by Victor Fleming (1941)
make-up by Jack Dawn


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire